X
تبلیغات
روشنگری - درباره مرجعیت +مرجعیت امام خامنه ای

روشنگری

لعن علي عدوّك يا حسین ...

درباره مرجعیت +مرجعیت امام خامنه ای

بنا نداشتم این پست رو برم و میخواستم یه پست دیگه بذارم که اتفاقا زمانش داره میگذره اما به دلیل درخواست های دوستان تصمیم گرفتم این پست رو برم.

 

علمايي كه به درجه اجتهاد ميرسند براي اثبات علميت خودشون و با اصطلاح به درجه اجتهاد رسيدنشون بايد از استاد خودشون كه اون استاد مجتهد يقيني اون زمان باشه بايد حكم اجتهاد و نقل حديث خودشو بگيره . و اين شيوه از قديم بوده و تا الان براي شناخت مراجع و مجتهدين بوده و هست و خواهد بود .

بین حوزویان سنتی هست به نام «اجازه اجتهاد». اجازه اجتهاد اگر چه به صورت شفاهی هم مرسوم است، مثل اجازه اجتهاد مرحوم آیت الله حائری یزدی به مرحوم آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی اما معمولا به صورت مکتوب ثبت می شود. این نوع اجازه اجتهاد نوشته ای است که یک مجتهد یا مرجع تقلید به کسی که وی را امتحان کرده است و یا به اجتهاد وی یقین دارد می دهد. این نوشته نوعا همراه با تعریف از درجه علمی فرد و است که پای آن مهر مرجع تقلید یا مجتهد نقش بسته است. سنت «اجازه اجتهاد» چیزی ورای امتحانات معمول حوزه است. یعنی هر مرجع تقلید بر اساس سبک فقهی خودش مجتهد جدید را مورد سنجش قرار می دهد.

مثلا چند نمونه:

تأیید اجتهاد مرحوم ایت الله محمد حسین قدیری  به خط امام خمینی که آیات عظام اراکی وبهجت هم آن را تأیید کرده اند.

حكم مرجعيت حضرت امام خميني قدس سره شريف طي اعلاميه رسمي توسط مراجع اعظام : آقای شریعتمداری، آقای میلانی، آقای مرعشی نجفی و آقای حاج شیخ محمدتقی آملی... تائيد گرديد . و علاوه برآن 12 نفر از اساتيد و مدرسان حوره علميه قم نيز با اعلاميه جداگانه اي بر حكم مرجعيت ايشان مهر تائيد زدند.

شيخ الطائفه و سيد مرتضي درجه اجتهادشون رو پيش استاد خودشون شيخ مفيد به اثبات رساندند از او اجازه اجتهاد دريافت كردند .

يا اينكه ميزاي شيرازي اجازه اجتهاد خود را از اساتيد مجتهد خودش يعني صاحب جواهر و شيخ انصاري دريافت كرده . و شيخ عبد الكريم حائري هم از همين ميزاي شيرازي اجازه اجتهاد گرفته و يا ميرزاي شيرازي دوم از همين ميرزاي اول اجازه اجتهاد خودشو دريافت كرده است .و سيد مهدي شيرازي هم از ميرزاي دوم شيرازي اجازه اجتهاد داشت . و يا اينكه ايه الله بروجردي از اخوند خراساني ( كه او هم از شيخ انصاري اجازه اجتهاد داشت ) ، و ملا محمد كاظم يزدي و شيخ الشريعه اصفهاني اجتهاد خود را دريافت كرد .

مرحوم سيد ابوالحسن اصفهاني و اقا ضياء عراقي و حاج اقا حسين قمي و ميزاي ناييني هم از شاگردان اخوند بودند و از او اجازه اجتهاد دريافت كردند .
يا اينكه ايه الله شريعتمداري از ايه الله بروجردي سيد ابوالحسن اصفهاني اقا ضيا عراقي و ميرزاي ناييني اجازه اجتهاد داشت.

اما اسناد مرجعیت امام خامنه ای:

 بعد از ارتحال سه تن از مراجع بزرگ شيعه، حضرات آيات خويي، گلپايگاني و مرعشي نجفي و در پي آن ها ارتحال جانگداز شيخ الفقها حضرت آيه الله العظمي اراكي، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، اقدام به معرفي تعدادي از فقهاي حوزه، به عنوان مراجع تقليد كرد كه نام مقام معظم رهبري نيز در ميان آنها به چشم مي خورد.

آیت الله جوادی آملی :

 «بسمه تعالي شانه العزيز اجتهاد و عدالت آيت الله جناب آقاي سيدعلي خامنه اي دامت بركاته مورد تأييد مي باشد. لازم است امت اسلامي ايدهم الله در تقويت رهبري معظم له در بذل نفس و نفيس، در هيچگونه نثار و ايثار دريغ نفرمايند. لتكون كلمه الله هي العلياءو السلام علي من اتبع الهدي. جوادي آملي، 30 ذيحجه الحرام 1410 ه- ق»

 ایت الله فاضل لنکرانی:

«بسمه تعالي
در مورد مقام معظم رهبري آيت الله خامنه اي دامت بركاته اشعار مي دارد كه مقام شامخ علمي و اجتهاد و فقاهت معظم له جاي هيچگونه ترديد نيست. اينجانب با توجه به سابقه آشنايي ديرين با ايشان و اطلاع از مراتب تحصيلي، اذعان به اجتهاد بنحو اطلاق وي دارم. علاوه بر اشاره و بلكه تصريح امام عظيم الشأن قدس سره الشريف در موارد متعدد به صلاحيت و شايستگي رهبري ايشان دليل عمده بر مقام اجتهاد معظم له مي باشد.
قم، حوزه علميه، محمدفاضل
7 محرم الحرام 1411 ه- ق»

حضرت آيت الله شيخ علي مشكيني:

«بسم الله الرحمن الرحيم بعد الحمدالله و الصلاه و السلام علي رسوله و آله توضيح اينكه حضرت مستطاب آيت الله حاج سيدعلي خامنه اي (مد ظله العالي) واجد مقام فقاهت و اجتهاد و قدرت استنباط احكام شرعيه كه تصدي مقام معظم رهبري بدان نيازمند است، مي باشند. چنانچه معظم له حائز ساير شرايط ولايت امت و رهبري جامعه مسلمين نيز بنحو اوفي مي باشند و اين امر را خبرگان محترم رهبري از روي درايت و اطلاع خود و استفاده از بيانات و تأييدات رهبر عظيم الشأن راحل امام خميني قدس الله سره در مواقع متعدده، تأييد و تصويب نموده اند و لذا براي همه مسلمين جهان اعم از سني و شيعه و بويژه روحانيت محترم و علمأ عظام، فرقين ايدهم الله تعالي، و بر همه كسانيكه علاقه به دوام انقلاب اسلامي ايران و نفوذ و گسترش اسلام در جهان دارند و طالب امتثال اقيموا الدين و لا تتفرقوا هستند و ميل به تحقق ليظهره علي الدين كله دارند واجد مؤكد شرعي و عقلي است معظم له را به فقاهت و ولايت امر مسلمين بشناسند و بپذيرند. توفيق همه پيروان قرآن مجيد و مصلين الي القبله را از حضرت حق جل و علا خواستارم. والسلام علينا و علي عبادالله الصالحين - 15/5/1369 علي مشكيني، 14/1/1411»

ایت الله هاشمی شاهرودی:

«آنچه بيشتر در بحث صغروي مورد نظر من بود، مسئله اجتهاد ايشان است كه در همين هتاكي ها و حرف هاي مغرضانه مورد اسائه ادب واقع شده بود، بنده مدت ها است در خدمت مقام معظم رهبري در بحث هاي فقهي مفصل و بسيار سختي كه در مسائل مستحدثه و محل ابتلاي نظام انجام مي گيرد، حاضر بوده ام معمولاً در اين مسائل مستحدثه كه فقهأ هم بحثي را ارائه نداده اند، يا كمتر ارائه داده اند، آن قابليت ها و ويژگي هاي اجتهادي يك مجتهد مطلق مشخص و نمايان مي شود والا بحث هائي را كه همه مطرح كرده اند و در جواهر، عروه و شروح عروه و كتاب هاي ديگر هست هر كسي مي تواند مطالعه كرده و تقرير كند

ایت الله(!!)صانعی:

«بسمه تعالي

اجتهاد حضرت آيت الله خامنه اي مدظله العالي ثبوتاً و اثباتاً نياز به نظر دادن نداشته و ندارد و نه تنها مجتهد مسلم مي باشد، بلكه فقيه جامع الشرايط واجب الاتباع است. اميد آنكه سايه اش بر سر مسلمين مستدام.
يوسف صانعي، 4 صفر 1411»

آیت الله قدیری:

شما راجع به مرجعیت ایشان صحبت کرده اید، میخواهید بگوئید ایشان بالفعل مرجع نیستند که بکوری جشم کسانی که راضی به تقدیر الهی نیستند امروز بزرگترین مرجع شیعه ایشان هستند و امیدواریم خداوند روز بروز بر عزت ایشان که عزت اسلام و تشیع است بیفزاید و مرجعیت شانیه ایشان هم با حجت شرعیه اثبات شده است، و گفتار شما هم اعتبار شرعی ندارد.یکی از ادله آن همین سخنرانی و هتک واهانتی است که کرده اید.

آخر شما که خوب میدانیدهتک مومنی جایز نیست، و گناه بزرگی است، تاچه رسد به هتک عالمی، تاچه رسد به هتک مرجعی .

چه مجوز شرعی داشتید که مثل مقام معظم رهبری را هتک کنید، ایشان چه گناه کبیره ای مرتکب شدند که مستحق اینطور هتک شدند، آیا تصدی رهبری که بر طبق قانون اساسی خبرگان منتخب مردم بایشان رای دادند جرم است، با اینکه خود ایشان فرمودند:"من گفتم بمن رای ندهید لکن رای دادند".

آیا مرجعیت ایشان جرم است، کدام قدم را ایشان برای مرجعیت برداشته اند، اگر کسانی بهر دلیل ایشان را مرجع بدانند یا به هرطریق ایشان را بعنوان مرجع معرفی کنند، جرم ایشان است.

شما بواسطه نقل کرده اید از کسی که استفتائات ایشان را مینویسد که باو گفته شده که از تحریر امام بنویسد و بعد با کلمه بدی اهانت کردید، آیا این جرم است، اگر کسی بقاء بر تقلید را جایز بداند یا بالاتر تقلید ابتدائی از مثل حضرت امام را اجازه دهد، جرم است، گذشته از این که آنچه نوسنده استفتائات مینویسد باید به مهر آنحضرت برسد وایشان تا اعتقاد به آنچه نوشته شده پیدا نکنندمهر نمیکنند و بسیاری از موارد نوشته شده تصحیح می شود...

 

آيت الله حاج شيخ حسين راستي كاشاني:

«بسمه تعالي

بعدالحمد و الصلوه و عرض تسليت به پيشگاه حضرت بقيه الله الاعظم امام زمان (ارواحنا فداه) و مقام معظم رهبري (دام ظله العالي)، در جواب سؤال مذكور عرض مي شود وجوب پيروي و اطاعت از ولي امر مسلمين حضرت آيت الله خامنه اي در احكام مربوطه به جامعه اسلامي (فقه حكومتي) بر كسي پوشيده نيست و اما در احكام شخصي (اگر چه همانگونه كه ايشان در پيام تسليتشان فرمودند در حوزه علميه قم مجتهديني كه جامع شرايط تقليد باشند وجود دارد) ولي در شرايط موجود كه تشخيص اعلم ولو احتمالاً متعذر يا متعسر است، تقليد معظم له كه يگانه حافظ و نگهبان مصالح اسلام و مسلمين اند، مجزي و مبري ذمه، بلكه با توجه به توطئه هاي دشمنان اسلام و خوف تفرقه در صفوف مؤمنين، اولي مي باشد. مسلمين جهان بايد وحدت كلمه را كه عطيه اي الهي است حفظ نموده و همواره مضمون كلام خداوند متعال در دو آيه شريفه: «واعتصمو ب حبل الله جميعاً و لا تف رقوا» و «و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ر يحكم» را نصب العين قرار داده و با عمل به آن، عزت و عظمت و استقلال اسلام را در جميع جهات، تضمين نمايند. ولله الحمد
حسين راستي كاشاني

10/9/1373 مطابق 27 جمادي الثاني 1415»

حضرت آيت الله حاج سيدجعفر كريمي:
 
«بسمه تعالي
ضمن تقديم سلام وتحيات به محضر مقدس حضرت بقيه الله (ارواحنا لتراب مقدمه الفدأ) و عرض تسليت به پيشگاه مبارك آن حضرت و محضر مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي (دامت بركاته) به مناسبت ارتحال شيخ الفقهأ آيت الله العظمي الشيخ محمدعلي الاراكي (تغمده الله سبحانه بغفرانه)، بدين وسيله اعلام مي دارم با توجه به شرايط اهليت نيابت از وجود مقدس حضرت بقيه الله (ارواح العالمين لتراب مقدمه الفدأ) در امور فقهي و ديني و اجتماعي و سياسي امت اسلامي در زمان غيبت صاحب الامر (سلام الله عليه و علي آبائه المعصومين)، اينجانب تقليد فقيه الامه الاسلاميه، رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت مستطاب آيت الله خامنه اي (دامت بركاته) را بي اشكال و بلامانع و مجزي و مبري ذمه مي دانم. والسلام علي عبادالله الصالحين
تاريخ 26 جمادي الثانيه سنه 1415 سيدجعفر كريمي 9/9/1373»

 

نظر حضرت آيت الله حاج شيخ مرتضي بني فضل:


«بسمه تعالي
با عرض تسليت به محضر مقدس حضرت بقيه الله الاعظم (ارواحنا لمقدمه الفدأ) به مناسبت سالگرد مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني و رحلت مرجع عظيم الشأن حضرت آيت الله العظمي اراكي (قدس سرهما) از آنجا كه در روز رحلت مرحوم امام (قدس سره) بيش از هفتاد نفر از علماي بزرگ و معروف سرتاسر ايران مخصوصاً از حوزه علميه قم كه كثيري از آنان مجتهد مسلم و عادل هستند (خبرگان محترم دوره اول مجلس خبرگان)، رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت الله خامنه اي (مد ظله العالي) را واجد صلاحيت براي افتأ در ابواب مختلف فقه تشخيص داده و به دنيا معرفي نموده اند. لذا تقليد از ايشان جائز و موجب تقويت نظام جمهوري اسلامي و يأس دشمنان اسلام است. خداوند سبحان به همه علما توفيق خدمت به اسلام و مسلمين مرحمت فرمايد.

مرتضي بني فضل، 26 جمادي الثاني 1415»

 

حضرت آيت الله حاج شيخ احمد جنتي:

«بسمه تعالي
تقليد از مقام معظم رهبري بلا اشكال و موجب تقويت اسلام و انقلاب و قطع اميد دشمناني است كه مي خواستند از طريق دخالت در اين امر حياتي، نظام جمهوري اسلامي را تضعيف نمايند. موفق باشيد. احمد جنتي 15/9/1373»


پ.ن.۱:اینجاست که میگن عدو شود سبب خیر:

این اظهارات در پاسخ به اظهارات منظری است که اجتهاد اقا را با هتاکی و

 الفاظ زشت و بد زیر سوال برده بود.

پ.ن.۲:دوستان عزیز من به قول خودم عمل کردم اما شما لطف کنیداز هر

 حرف و حدیثی ضمن مدرک اوردن درباره دستغیب برای صانعی هم مدرک

 بیارید(اقا زرنگه فکر کرده اگه مرجعیت یه کسی رو تایید کنه خودش مرجع

 میشه)


+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و دوم شهریور 1389ساعت 20:19  توسط تیم نویسندگی ِ جواد و دوستان  |